top of page

Netradiční velikonoční zamyšlení aneb objevujeme ikonografii

Možná vás napadne, že jsme si nejspíš popletli Velikonoce s Vánoci. Proč je zde obrázek Madony s Ježíškem? Ten se přece hodí k úplně jiné příležitosti! S velikonočními svátky si obvykle spojujeme úplně jiné obrazy, nebo ne? Ano, jistě! Dejte nám ale šanci! Možná vás překvapí, kolik odkazů na velikonoční svátky v tomto obraze objevíme.


Na odkazu níže si můžete stáhnout pdf se všemi stránkami pracovních listů. V galerii výše najdete jednotlivé stránky ve formátu jpg spolu s plnými verzemi reprodukcí Madony strahovské a Madony z Veveří; zdroj obrázků: Wikipedie, autorka pracovních listů a grafiky: Petra Šobáňová, ilustrace: Pavla Baštanová, literatura použitá k ikonografickému rozboru: Marek Hlávka, Obraz Matky Boží z Veveří, 2014


Díla, s nimiž jsme pracovali: Madona z Veveří, okolo 1350, Madona strahovská, před rokem 1350; zdroj reprodukcí: Wikipedie



Listy ke stažení v pdf:


Velikonoční ikonografie
.pdf
Download PDF • 3.52MB

Tip pro vás

Na ikonografické objevy je možné navázat tvůrčí prací: kreslit si zajímavé detaily, vytvářet a fotografovat živá sousoší, shromažďovat vlastní umělecké sbírky nebo generovat nové ("ako staré urobené") ikony s pomocí umělé inteligence. Žáky a žákyně přivedeme k zamyšlení nad tím, jak se vzniklé umělé obrazy liší od těch původních. Stačí dokonalá forma s typickými atributy k předání hlubšího obsahu? Nebo je výsledek jen prázdná slupka? Co to znamená, když o originálním uměleckém díle říkáme, že má auru? Nakonec se zamyslíme nad tím, že obraz může být nejen dekorací, ale i zdrojem hlubokého poznání a prostředkem meditace. A možná podobný obraz sami vytvoříme.


Aktivita vede žáky mimo jiné k tomu, aby se naučili pojmenovávat prvky obrazu a aby analýzou odhalili, co se podílí na celkovém účinku uměleckého díla. Když žáci objeví a pojmenují všechny podstatné rysy, mohou je zadat jako pokyn umělé inteligenci. A snažit se úpravou pokynů docílit co nejvěrnější nápodoby. Výsledek je pak možné srovnat s originálem a zamyslet se nad tím, jak se umělý obraz liší od toho původního. A jak si s úkolem poradil nástroj Midjourney a DALL·E? Podívejte se!




Autorka: Petra Šobáňová

Vizuál: Pavla Baštanová

Literatura: Marek Hlávka, Obraz Matky Boží z Veveří, 2014

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Proměna

bottom of page