Čarou, nebo malířsky?
Kresebné cvičení
Kresbou lidé dokáží pohotově vyjadřovat své představy. Není zajímavé, že úplně obyčejná čára může znamenat mnoho věcí? Může se stát cestou, řekou, krajinou, lidskou tváří. Třeba kresby vpravo: přestože jsou úplně jednoduché, můžete si je snadno spojit s něčím, co znáte z okolního světa. Nebo kresba Inge Koskové: je tvořena „jen“ rytmicky opakovanými vlnkami a přesto probouzí naši fantazii.
Inge Kosková, Bez názvu, Z cyklu Rytmus, 2002, tuš, štětec, papír, 201x297 mm, Muzeum umění Olomouc
Ne každá kresba musí být nutně podobná něčemu určitému. Všimněte si, že umělecké dílo nemusí mít jednoznačný význam a nemusí zobrazovat vždy jen přírodu, věci nebo lidi.
Kresba, to jsou čáry nebo body. Ale to už všichni dobře víte. Možná ale ještě nevíte, že ne vždy můžeme čáry na kresbě dobře rozpoznat. Ale pořád je to kresba!
Můžeme-li čáry dobře rozlišit, pak hovoříme o lineární kresbě. Některé kresby mají ale přechody mezi čarami tak jemné a nezřetelné, že doslova splývají. O takové kresbě pak můžeme říci, že působí malířsky. To proto, že právě malba pracuje spíše s plochami, ne s čarami.
Pojďme si různé způsoby kresby vyzkoušet!
Jak na to?
1. Vyberte si nějaký motiv, který máte chuť kreslit. A nakreslete jej pomocí ostrých, zřetelných čar. Použijte třeba tvrdou tužku nebo pero a tuš. Nebo tenký fix.
2. Potom stejný motiv nakreslete jiným nástrojem (třeba uhlem nebo rudkou) tak, aby byly přechody mezi čarami jemné, téměř neviditelné a aby výsledek působil malířsky.
3. Obě kresby porovnejte a vlastními slovy popište rozdíl mezi nimi. Jak použitý způsob kresby ovlivnil výsledný dojem? Popovídejte si o tom s ostatními.
Až budete mít hotovo, nezapomeňte nám do zpráv na Facebooku poslat své obrázky. Rádi je budeme sdílet do zvláštního alba a uděláme si vzájemně radost!
Alfons Mucha, Návrh na plakát XX. Salonu des Cents (detail), kresba perem tuší, papír na lepence; 288×212 mm, 1896; Muzeum umění Olomouc
Která kresba
pracuje s liniemi?
Která kresba
působí malířsky?
Můžeme-li čáry dobře rozlišit,
pak hovoříme o lineární kresbě. Některé kresby mají ale přechody mezi čarami tak jemné a nezřetelné, že doslova splývají.
O takové kresbě pak můžeme říci, že působí malířsky. To proto, že právě malba pracuje spíše s plochami, ne s čarami.
Sebastiano del Piombo, Sedící prorok s andělem (detail), kresba olůvkem, černou křídou, běloba na šedomodrém papíře; 369×252 mm, 1516; Muzeum umění Olomouc
Tento námět je k dispozici také v českém znakovém jazyce!