Roboti

Dnes se budeme inspirovat dílem Františka Grosse. Gross (1909–1985) byl českým malířem a grafikem, který si za jedno z ústředních témat svých děl zvolil robotické postavy. S těmi se poprvé seznámil při četbě dramatu R.U.R. od Karla Čapka. Fascinovala ho představa strojů podobných lidem, kteří prožívají a cítí podobně jako člověk. Často si pokládal otázku, jaké budou stroje budoucnosti, jak budou vypadat a jak by vypadal člověk jako stroj. Svoje představy výtvarně zaznamenával. Jeho hravé uvažování, experimentování s malbou a seznámení s tvorbou Pabla Picassa jej nakonec přivedly k osobité formě malby, vycházející z uměleckého stylu kubismu. Pojďme se podívat blíže na jedno z jeho děl s názvem Rozmluva. Schválně, co všechno v něm pro sebe objevíme.

Prozkoumejte obraz svým pohledem.
Zaměřte se na detaily. Co všechno
objevíte?

Kolik postav vidíte? Co dělají? Jsou to lidské
postavy, nebo vám spíš připomínají nějaké
stroje? Z jakých geometrických tvarů jsou
složena jejich těla? Rozpoznáte v nich nějaké
součástky?

Kdo je to robot? Proč ho lidé vymysleli?

Víte, kde se „rodí“ roboti? Odpověď můžete
najít i v pozadí obrazu.

František Gross, Rozmluva, 1947, olej, plátno; ze sbírek GASK, Kutná Hora

Roboty z obrazu „Rozmluva“ namaloval František Gross před několika desítkami let. Vymyslel si je. Nějak podobně by podle něj měli vypadat i roboti budoucnosti. Nejenže budou naprogramovaní zvládat příkazy lidí, ale budou také schopni vzájemné komunikace. Roboti na obraze také vypadají, že spolu komunikují.

 

Co asi mezi sebou řeší? Pojďme si na ně zahrát! Uděláme živé sochy a pak vymyslíme pokračování scény!

 

Roboti na obraze vznikli díky představivosti malíře. Namaloval je v době, kdy bylo strojů mnohem méně než dnes. Lidé více využívali svou vlastní sílu a dovednosti. Ale v továrnách se už vyráběly mnohé, které přetrvaly až do současnosti a bez nichž si život stěží dokážeme představit. Poznáte ty z obrázků?

A mnohé stroje teprve čekaly na své objevení...

 

A roboti? I ti už existovali v době, kdy malíř maloval svůj obraz. První humanoidní robot (to znamená podobný člověku) byl sestrojen již v roce 1926. Jmenoval se Televox a uměl otevírat dveře a okna, zapojovat vysavač či zvedat telefony. Na fotografii můžete vidět, jak vypadal. Líbilo by se vám mít ho doma?

Dokážete si představit, jak by vypadal váš robotický portrét? Pojďte si to vyzkoušet podobně jako František Gross! Pracovat můžeme, podobně jako on, s průmyslově vyráběnými součástkami.

 

Jak na to?

1. Vezměte si k ruce papír a tužku. Pracujte ve dvojici. Jeden z vás si položte hlavu na čtvrtku (z profilu) a toho druhého poproste, aby vám ji obkreslil. Vznikne obrys vaší hlavy. Podívejte se na výsledek. I tak může vypadat váš portrét! Pak se vystřídejte.

2. Připravte si k ruce „součástky“ a vyskládávejte jimi svůj obrys hlavy. Sledujte proměnu portrétu. Až budete se svou novou podobou spokojeni, přilepte součástky do portrétu Herkulesem a nechte pořádně zaschnout.

3. Celý portrét-koláž obstřihněte a natřete válečkem s tiskařskou barvou. Pokud je to možné, přiložte na matrici papír a projeďte tiskařským lisem. Kromě zajímavé koláže vám vznikne také její otisk – grafický list.

4. Co říkáte na svou proměnu? A protože každý robot má své jméno, zkuste vymyslet i vy nějaké příhodné pro toho vašeho. Můžete se přitom zamyslet nad ním, co děláte v běžném životě opravdu neradi a v čem by se vám hodila robotí pomoc. Až vás třeba zase někdy nebude bavit uklízet nebo psát domácí úkol, zkuste v sobě tuhle robotí sílu objevit. Nepůjde to líp?

 

Roboti jsou stroje, dají se vyrábět ve větších sériích, jeden jako druhý. I vy jste si teď vytvořili dva stejné – a to by mohl být jen začátek. Natisknout by se dali další a další, celá armáda robotů. To by bylo teprve pomocníků! Nebojte se to zkusit – tisknout je vedle sebe, vrstvit přes sebe, prostě experimentovat. I to znamenala tvorba pro Františka Grosse – jeden velký experiment!

 

Spojení organismu člověka a mechanismu stroje do jedné postavy bylo jedním z hlavních témat tvorby Františka Grosse. Jeho metamorfózy lidí a strojů se odehrávaly pomocí geometrické hry s tvary. Originálním způsobem tak proměňoval skutečnost. Svým experimentováním s novými podobami reality vynalezl nejen novou podobu uměleckého směru kubismus, ale novou podobu umění vůbec!

tvorime_doma_roboti_1.jpg
tvorime_doma_roboti_2.jpg
tvorime_doma_roboti_3.jpg

Pošlete nám fotografie svých obrázků! Už teď se na ně těšíme!

 © 2021 Bez názvu. Nedatováno.

Webmaster Petra Šobáňová