top of page

Sýkora na lince

Promyšlené obrazy se záměrem, anebo náhoda, která nás v obraze překvapí? Zjistíme, co mohou linie v obraze vykouzlit. Záměr náhoda/náhoda záměr? Rozhodně není jisté, jak bude váš obrázek inspirovaný tvorbou Zdeňka Sýkory nakonec vypadat.

 

Jak postupovat?

1. Připravte si dlouhý pruh papíru, jeho horní okraj přeložte směrem k sobě tak na šířku 5 cm. Tužkou nakreslete 3–5 různých linií na tuto přehnutou část. Pokreslený pruh opět přeložte – zase směrem k sobě. Skryje se vám a před sebou máte zase čistý pruh ke kreslení. Znovu přeložený pruh papíru pokreslete různými liniemi. Pokračujte pořád stejně, až vám dojde papír. 

2. Když máte dokresleno na všechny přehnuté části, papír rozložte a podívejte se, jaké linie se vám na papíře sešly.

3. Pokračujte v kresbě tužkou a všechny linie propojte. Důležité je, aby žádná linie neměla konec. Jeden konec se připojí k dalšímu atd.

4. Na papíře vám teď asi vznikly zajímavé tvary. Pořádně kresbu prohlédněte – ze všech stran, z výšky, s odstupem. Co na vás z papíru vykukuje? Postavy, zvířata, věci, předměty? Černou fixou své objevy obtáhněte, aby byly jasně vidět.

5. Potom obrázky vystříhejte a na čtvrtce rozmyslete, kam které postavy, věci nebo třeba předměty umístíte, jaká bude kompozice vašeho obrazu. Potom vše na čtvrtku nalepte.

6. Pomocí temper domalujte celý obraz, tak aby vám dával smysl. Zasaďte tvary do nějakého prostředí, které vám připomínají.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Postup práce

tvorime_doma_35_sykora_1.jpg
tvorime_doma_35_sykora_2.jpg
Linie_Sýkora.JPG

Zdeněk Sýkora (1920–2011) je významným českým malířem. Známá je především jeho malířská tvorba, do které jako první z umělců už na počátku 60. let 20. století zapojil počítač. Ve své tvorbě se zabýval řádem, systémem
a také principem náhodnosti. Tak jako většina malířů si prošel výtvarným vývojem, kdy se do jeho tvorby promítaly vlivy fauvismu, kubismu, surrealismu. Přesto je malířem, který je svým stylem nezařaditelným a nezaškatulkovatelným.

Zdeněk Sýkora spolupracoval několik let
s matematikem Jaroslavem Blažkem a vytvářel programové struktury s pomocí počítače. Tato tvorba spočívala ve znázornění všech možných pozic a kombinací jednoho tvaru v obraze, až do vyčerpání všech možností. Vznikaly tak jeho „struktury“, jak jim říkal.

Zdeněk Sýkora, Linie č. 150, 1998, akryl, plátno; ze sbírek GMU Hradec Králové

tlumocnik.jpg
Kotva 1
tlumocnik.jpg

Tento námět je k dispozici také v českém znakovém jazyce!

bottom of page